lauantai 12. joulukuuta 2015

Matkalla Tornioon/Hailuoto

Kalajoelta ajelimme Oulunsaloon vanhan ystäväni ja  valjakkoyrittäjäpariskunnan luokse. Saimme tutustua millaista valjakkoyrittäjien arki on kauden ulkopuolella, ja ihastella rapsutellen lukuisia komeita ja hyvin hoidettuja koiria.

Matkaa emme suunnitelleet kovin tarkaan ja aika mututuntumalta mietimme mitkä olisivat hyviä yöpymispaikkoja. Saimmekin vinkin seuraavaa yöpaikkaa ajatellen - Hailuodon Vasken päivätuvalle, joten sinne siis seuraavaksi matkamme meidät vei. Onneksi pääsimme illan viimeiseen lossiin ja nautimme kannella suolaisista tyrskyistä ja kauniista auringonlaskusta.

Sinne se Oulunsalo jäi taakse!

Ilta-aurinko lossilla

Ilta oli ehtinyt pimentyä ja pienen saariajelun jälkeen löysimme Vasken tuvan. Sitä ei ole mitenkään merkitty tienlaitaan ja luettuamme tuvan historiasta ymmärsimme, että tupa olisi ajateltu ensisijaisesti Hailuotolaisten omaan käyttöön.

Tupa oli tarkoitettu päiväkäyttöä varten, joten lämmitimme tuvan lämpöiseksi ja söimme tukevan iltapalan mökin lämmössä. Yöksi pystytimme teltan ja saimme koko yön kuulla meren upeaa pauhua. Nukuimme kuin tukit ja aamulla hymy korvissa nousimme ylös tutkimaan rantaa.

Yhden yön yksiö neljälle

Näkymät teltan suuaukolta rannalle

Teltankasaaja

Tupa oli kodikas ja hyvin varusteltu päiväkäyttöä varten ajatellen. Siivosimme tuvan vielä kunnolla - minulla on lähes pakonomainen taipumus aina siivota kaikki mökit perusteellisesti siistimpään kuntoon kuin tullessamme ja nytkin matot viuhuivat ulkona ja hiekanmuruset harjasin pois lattioilta.

Pakkailujen, mökin siistimisen ja aamupalojen jälkeen lähdettiin nauttimaan merimaisemasta, pienestä aallokosta ja tuulen tuiverruksessa karvoissa ja hiuksissa. Harmittavasti Canonin pitkä putki alkaa hajoamaan ja linssi ei enää tarkenna kovinkaan hyvin.

Yhteensulautuminen

Näissä maisemissa olisi voinut vielä pitempäänkin olla, mutta aikataulu on ikävä matkakumppani ja päätimme vielä lähteä käymään saaren toisessa päässä, Marjaniemessä.

Viimeinen tuulimylly

Ihastelimme kauniita maalaismaisemia ajellessamme Hailuodon toiseen päähän ja miten idyllinen ja kaunis asuinpaikka se olisikaan. Kävimme vielä nuuhkimassa meren tuoksua. Tämän jälkeen ajoimme mukavaa kyytiä takaisin lossille, ja ennätimme ennen lossinkuljettajien tunnin lounastaukoa joten seikkailu saa jatkoa.

Vastaan tuli parin kilometrin jono maastopukuisia metsästäjiä veneineen. Onneksi ehdimme käydä Hailuodossa ennen paukkeen ja kuhinan alkamista.

Vielä venyttelyt ennen autoon nousemista kohti Oulua ja Niuniuta!